Næste forelæsning |
Pensum |
Eksamensopgave |
Studieordning SN-beslutning 2002 |
Koordinator |
Forelæsningsrække – tirsdage 10-12 i lok. 8.1.13
Dato |
Forelæser |
Titel |
Anbefalet læsning (numrene referer til pensum) |
3.9 |
MN |
|
|
10.9 |
JB |
Kulturens nye ansigter - om paradigmeskift og kompetenceudvikling |
2,7,14,16 |
17.9 |
JB |
At være i dilemma
- om undervisning med erkendelseslæring |
2,7,14,16 |
24.9 |
JB |
Lærdom og visdom
- om overskridende erfaringsdannelse og læring. |
2,7,14,16 |
1.10 |
JB |
Dilemmapædagogik
- om overskridende undervisning |
2,7,14,16 |
8.10 |
MN |
Ikke-skolastisk
læring - – rationalismens
overvindelse - lidt om læringens fænomenologi Se evt. også Hubert
Dreyfus' hjemmeside |
5, (4) |
22.10 |
Estrid Sørensen |
Socio-teknisk konstituering af
klasseværelse og computer-rum |
6, 9, 15 |
29.10 |
MN |
Læring som virksomhed – og dialektisk
rationalitet |
1, 3, 12 |
5.11 |
Dorthe Staunæs |
Subjektivering / subjektpositionering i uddannelsesinstitutioner |
4, 6, 9, 12 |
12.11 |
Mathias Blob, |
Etnicitet, Communitication - Praxis og Teori |
13 |
19.11 |
MN |
4, 6, 9, 12 |
|
26.11 |
MN |
8 |
|
3.12 |
Line Mørck |
Intervention i fællesskaber 2: Overskridende læring - Vilde Læreprocesser |
4, 8, 9, 11, 12 |
MN |
Intervention i fællesskaber 3 – normalisering, socialt arbejde, ressourcetænkning |
10, 11, 15 |
BA 4.3 Pædagogisk psykologi
- Pensum efterår 2002
Nr |
Reference |
Sider |
1 |
Bateson, G. (1998). De logiske kategorier for læring og kommunikation. I: Hermansen, M. (red.) Fra læringens horisont – en antologi. Århus: Forlaget Klim, s. 63-92 |
29 |
2 |
Berthelsen, J. (2001): Dilemmaet som lærer. København: Samfundslitteratur, s. 7-13, 29-47, 259-302 |
87 |
3 |
Davidov, V.V. (1989). Udviklende undervisning på virksomhedsteoriens grundlag. Moskva: Sputnik. Kap. 5, s. 220-263 |
43 |
4 |
Dreier, O. (2001). Virksomhed – læring – deltagelse. Nordiske Udkast 29:2, s. 39-58 |
19 |
5 |
Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og eksperters læring. I: Nielsen, K. & Kvale, S. (red.). Mesterlære - læring som social praksis. København: Hans Reitzels Forlag, s. 54-75 |
21 |
6 |
Foucault, M. (2000). Overvågning og straf. Frederiksberg: Det Lille Forlag. Del 3: Disciplin, s. 149-245 |
96 |
7 |
Jensen, B. (2002). Kompetence og pædagogisk design. København: Forlaget Børn og Unge, s. 33-48, 100-165 |
80 |
8 |
Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Periferal Participation. New York: Cambridge University Press, s. 29-123 |
90 |
9 |
McDermott, R.P. (1996). Hvordan indlæringsvanskeligheder skabes for børn. I C. Højholt & G. Witt (red.), Skolelivets socialpsykologi. København: Unge Pædagoger, s. 81-116 |
35 |
10 |
Mosesson, M. (ed.) (1993). Normality, Social Work and the Creation of Everyday Life Settings. Lund: Meddelanden från Socialhögskolan, s. 1-3, 5-75, 91-140 |
71 |
11 |
Nissen, M. (2002). Straf eller magt? En social kritik af ungdomssanktionen. Nordiske Udkast 30:1, s. 59-80 |
21 |
12 |
Nissen, M. (1996). Undervisning som handlesammenhæng. En kritisk socialpsykologisk analyse. I Højholt, C. & Witt, G. Skolelivets socialpsykologi. København: Unge Pædagoger 1996, s. 209-252 |
43 |
13 |
Orford, J. (1992).
Community Psychology. Theory and Practice: Chicester: John
Wiley & Sons, s. 1-36 |
36 |
14 |
Piaget, J. (1973). Psykologi og pædagogik. Anden del: De nye metoder og deres psykologiske grundlag, s. 129-172. København: Hans Reitzel |
43 |
15 |
Popkewitz, T.S. (1998). Struggling for the Soul. The Politics of Schooling and the Construction of the Teacher. New York: Teachers College, s. 1-78 |
77 |
16 |
Shein, E. H. (1969):
The Mechanisms of Change. I: Bennis m.fl.. The Planning of Change,
|
9 |
|
I alt sider |
800 |